Het staat buiten kijf dat je als werkgever goede arbeidsomstandigheden voor je werknemers wilt creëren. Een veilige werkomgeving en een prettige sfeer dragen immers bij aan tevreden en gemotiveerde medewerkers. Vanzelfsprekend wil je met deze inslag ook kosten en problemen door (ziekte)verzuim voorkomen. Niet voor niets is het volgens de Arbowet verplicht om op z’n minst een basiscontract af te sluiten met een arbodienst in Nederland. Het bieden van ondersteuning voor een gedegen arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid behoort tot de kerntaken van een gecertificeerde arbodienst. Hiermee kun je als werkgever sancties voorkomen en nog belangrijker, je mensen en onderneming gezond houden. 

Bedrijfsarts inschakelen 

Iedere werkgever maakt vroeg of laat een keer mee dat een van zijn medewerkers in de ziektewet raakt, hoe zeer die best ook zijn best doet om voor optimale arbeidsomstandigheden te zorgen. Het verzuim kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door de gevolgen van een bedrijfsongeval, een chronische ziekte of psychische klachten. Ongeacht de reden van de ziekmelding ben je als werkgever verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen. Binnen zes weken moet de bedrijfsarts een analyse en een advies uitbrengen, compleet met de achterliggende oorzaak voor het uitvallen van de werknemer. Daarnaast dient er een mogelijke oplossing voor de situatie te worden omschreven. Vervolgens wordt een plan opgesteld voor de re-integratie op basis van het advies van de bedrijfsarts, in overleg met de zieke werknemer medewerker. 

Vroegtijdige signalering

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, want verzuimtrajecten zijn veelal complex, langdurig en ongewenst voor beide partijen. Daarom is het verstandig om een arbodienst preventief in te schakelen. Vraag jij jezelf af: wat doet een bedrijfsarts? Deze arts kan ondersteuning bieden met onder andere: 

  • Het adviseren van de preventiemedewerker van de organisatie; 
  • Het verbeteren van de arbeidsomstandigheden;
  • Een periodiek onderzoek onder individuele werknemers om gezondheidsrisico’s op te sporen;
  • Begeleiding bij verzuim met de focus op het voorkomen van verder verzuim en duurzame inzetbaarheid;
  • Het uitvoeren van een preventiecheck om verzuim te verkorten;
  • Werknemers die met verzuim van doen krijgen, verantwoord en spoedig weer aan het werk helpen;
  • Het houden van een open spreekuur voor medewerkers voor vroegtijdige signalering. 

Waarborgen van een gezonde arbeidssituatie

De Wet Verbetering Poortwachter verplicht werkgevers om samen met een zieke medewerker en de arbodienst te streven naar re-integratie. Daarom denken veel mensen bij dit begrip in het bijzonder aan verzuimbegeleiding. De taken en verantwoordelijkheden van een arbodienst gaan echter veel verder. Voor de werknemer en de werkgever is het natuurlijk een prettige gedachte dat een iemand die langdurig ziek is, zijn werkzaamheden weer kan oppakken. UIteraard is het nog veel beter als het ziekteverzuim kan worden voorkomen. Precies waar een minstens zo grote kracht van een arbodienst uit blijkt: het bieden van ondersteuning bij vroegtijdige signalering van risico’s. Zo is het überhaupt niet aan de orde om een bedrijfsarts in te schakelen, omdat op die manier een gezonde arbeidssituatie wordt gewaarborgd waarin werknemers zich optimaal kunnen ontplooien.